Oliekoelers; onmisbaar in vele voertuigen
2 min gelezenEen oliekoeler is voor veel voertuigen erg belangrijk. Zo’n oliekoeler zorgt er, uiteraard, voor dat de aanwezige olie gekoeld wordt. Dit is relevant, want als olie niet voldoende gekoeld is of blijft en dus te warm wordt, dan ligt verliest de olie zelf ook zijn ‘smerende’ effect. Het duurt dan niet lang voor je voertuig slijtage zal ondervinden. Zonde natuurlijk! De kwaliteit van je oliekoeler in de gaten houden is dan ook essentieel. En wanneer je vermoedt dat deze defect is, dan is dit laten controleren zeker aan te raden. Hieronder lees je hoe je kunt herkennen dat je oliekoeler z’n beste tijd wel gehad heeft.
Hoe zie je dat een oliekoeler kapot is?
Een oliekoeler hoort eigenlijk even lang mee te gaan als de motor en andere belangrijke mechanische onderdelen van het voertuig. Wanneer je het geheel fatsoenlijk onderhoudt, is de kans dat je dit realiseert het grootst. Toch kan het om onverklaarbare redenen zijn dat je oliekoeler al eerder kuren vertoont. Dit herken je bijvoorbeeld aan het feit dat er wat olie uit de koeler lekt. Dit wordt veroorzaakt door een defecte adapter, die als verbinder optreedt bij het koelsysteem. Het zou ook zo kunnen zijn dat er koelvloeistof uit de oliekoeler lekt. Goed opletten is dan wel aanbevolen, want deze vloeistof lekt in kleine plasjes. Tenslotte kan het ook gebeuren dat er olie in het koelsysteem belandt, wat uiteraard niet de bedoeling is. Merk je een van deze symptomen, dan is een bezoekje aan een garage zeker aan te raden.