Fietsparkeren
Vervoer

Zo regel je fietsparkeren voor een speciaal soort fietsen

Nederland is echt een fietsland. En we zijn niet de enige: andere Europese landen maar ook veel landen in Azië zien al jaren het nut van dit handige, ruimtebesparende en duurzame vervoersmiddel. Daarom is fietsparkeren ook een hot topic in ons land. Dat wil zeggen dat de overheid en bedrijven het fietsen zo ingebakken hebben zitten in de cultuur dat we speciale plekken overal in het land hebben waar je de fiets kunt parkeren. Denk bijvoorbeeld aan:

Fietsparkeren
  • bij scholen, hogescholen en universiteiten
  • bij treinstations en busstations
  • bij ziekenhuizen en overheidsgebouwen
  • bij grote bedrijven in de garage of voor het pand

Zoals je ziet zijn er meer plekken dan je denkt waar fietsparkeren eigenlijk niet kan en mag ontbreken. Er zijn echter een hoop verschillende soorten oplossingen voor het stallen van fietsen om uit te kiezen.

Dubbellaags en enkellaags parkeren

Wanneer je de fiets op het station achterlaat dan doe je dit waarschijnlijk in een dubbellaags fietsenrek. Dat wil zeggen dat er twee niveaus zijn waarop de fietsen kunnen worden opgeborgen. Dit zorgt ervoor dat je twee keer zoveel fietsen kwijt kunt op hetzelfde vloeroppervlak. Daarom is het zo gunstig voor bijvoorbeeld stations maar ook scholen: de drukte is daar sterk aanwezig maar de ruimte ook beperkt. Op straat vind je echter ook vaak fietsenrekken en die zijn vaak enkellaags. Voor een druk plein, een kroeg of een bedrijf is dat geregeld meer dan voldoende.

Speciale fietsen

Er zijn echter ook speciale vormen van fietsparkeren voor speciale fietsen. Want die zijn er wel degelijk. Steeds meer mensen rijden bijvoorbeeld een bakfiets, transportfiets of kratfiets. Deze past niet altijd goed in het fietsenrek bij de andere fietsen omdat de vorm hiervan anders is. Met fietsparkeren speciaal voor die soorten fietsen kun je ze veel efficiënter opbergen. 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *